torsdag 20 december 2012

Fotvård

Att ta hand om sina stackars fötter är det många som glömmer av eller inte bryr sig om. Fötterna förtjänar sin vård! Fila, pimpstena, smörja och massera fötterna gör dem fina, mjuka och i alla fall smörja och massera fötterna är ju så skönt och avslappnande - speciellt om någon annan gör det åt en.

Jag har tre verktyg till min fotvård, Scholl Doubble Foot File med metallfilar, Scholl Smoothing Foot File samt en pimpsten.


Jag har tagit såpass väl hand om mina fötter så de är utan förhårdnader. Det jag önskar kunde försvinna är den lite "hårdare och segare" huden man har under trampdynorna, men det är ju förklarligt att man har det om man någonsin går på sina två ben. Tyvärr är helt superdupermjuka tossor förunnat barn :)

Metallfilar är bra till ordentliga förhårdnader och denna fil har två sidor, en grövre och en finare. Den andra filen, Smoothing Foot File, också den med en grövre/finare sida. Denna fil känns dock mer som en förbrukningsvara då det är någon form av sand(?) som är klistrat på plast. Jag personligen använder dock helst metallfilen även när jag har fina fötter, just för att underhålla och för att det känns som att den gör ett bättre jobb.

Pimpstenen använder jag så gott som varje gång jag duschar/badar, den hjälper till att mjukgöra under foten och den är mild - men effektiv- och snäll mot stortassarna.

Att regelbundet smörja in sina fötter med en härlig kräm är också bra, för att ge återfuktning och mjuka upp huden. Jag personligen föredrar oftast feta krämer till fötterna.

Fotvård och fotmassage är underskattat och något fler borde ta till i sin vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar