fredag 23 augusti 2013

Criolla Naturkosmetik Startbox

För några månader, i april för att vara korrekt, fick jag en provburk med skin balm från Criollas stomjölkserie. Många verkar reagera negativt på att man använder stomjölk och att det inte kan vara bra för fölen att man tar mjölken från dem. Tycker det är märkligt att folk inte ser likheten med att man mjölkar kon och berövar kalven dess mjölk.

Helén Karlsson som marknadsför Criolla i Sverige har själv besökt gården där verksamheten bedrivs och har i kommentarer hos en av mina favoritbloggar Naturligt snygg berättat mer om hur det hela går till. Här har jag skamlöst kopierat (och länkar även till urpsrungsinlägget) Heléns förklaring:

"Hej, Det är jag som är importör av Criolla Naturkosmetik….jag ska förklara hur det ligger till. Produkterna har sitt ursprung i natursköna Schwartzwald, hästarna går fritt i en underbar miljö, bonden som brinner för sina hästar och lever för dem har fått en 5 stjärning stämpel för skötsel av gården. När fölen är ca 8 veckor gamla är det dags för dem att prova på eget bete, det gör dem någon timme per dag där vi försiktigt mjölkar stona i små mängder. Att mjölka stimulerar också. Vi mjölkar i ca 4 månader och när stona inte har föl mjölkar vi inte så produkterna blir aldrig en massindustri. Fölen mår bra och kommer aldrig i kläm. De har det nog bättre än många andra. Jag har själv varit på gården och fått uppleva detta genuina, ärliga och kärleksfulla. Kan man sen med detta även hjälpa människor i behov av olika hudåkommor så är det väl inget fel i det. Alltså hästarna kommer givetvis inte i kläm! Hoppas du har fått en bättre bild av Criolla. Med vänlig hälsning
Helen".

Jag har använt upp denna lilla burk med kräm och brukat den i ansiktet. Jag har fortfarande men efter min PD (perioral dermatit) och är känslig i ansiktet, framförallt området kring munnen är reaktivt där kvisslor dyker upp i otid. Är ständigt orolig över att PD:n skall blossa upp igen.

Stomjölksprodukterna sägs vara bra mot t.ex rosacea och acne och det intresserar ju såklart mig. Efter att ha använt skin balmen är jag fortfarande intresserad av att testa fler av deras produkter, då jag upplevt balmen som vårdande och ikke irriterande. Jag tog kontakt med ovannämnda Helén och köpte en startbox för 279 kronor för att ha möjlighet att testa fler av produkterna innan jag eventuellt köper en fullsize. I startboxen ingår alla stomjölksprodukterna utom body buttern.

Pris: 279 kronor, Criolla.se kommer skaffa en webshop till hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar