torsdag 10 september 2015

Silikoners vara eller icke vara

Jag uteslöt silikoner i hud och hårvård för länge sedan. Anledningen är främst för att silikoner inte tillför något till huden/håret utan lägger sig som en skyddande hinna istället. Samtidigt borde ju silikoner kunna hjälpa till att kapsla in nyttigheter? Eller?

Men ibland känner jag för att "ge upp" när det gäller silikoner i hårvård, där jag är absolut hårdast med att det inte får finnas silikoner. Jag har mycket långt hår som är åt det torrare hållet och där småhår krusar och frizzar hej vilt ibland, speciellt när det blåser eller är fuktigt.  Jag vet inte om hårvård med silikoner hade hjälpt men ibland inbillar jag mig det.

Nyligt uppdagades det om farliga silikoner, cyclopentasiloxanen, cyclotetrasiloxane, cyclohexasiloxane, cyclotrisiloxane och cyclometikon, och då känns det skönt att veta att en inte behöver tänka på det där. Undrar för övrigt hur många produkter som innehåller de där silikonerna, de vanligaste brukar ju sluta på "icone", som dimetihcone (som såvitt jag vet är harmlöst och vanligaste silikonen).

 Hur ser du/ni kring silikoner?

5 kommentarer:

  1. Jag har inga silikoner i håret, tycker precis som du att jag upplever att håret blir torrare. Tycker inte det är problem att hitta saker utan silikoner. Jag har ju gjort ett undantag med Ilia tinted moisturiser och det är ju för att jag har såna problem att hitta solskydd som jag tål under längre tid. Så nu har jag det tills jag hittar något annat. Jag tror inte att silikoner kapslar in nyttigheter. Jag tycker mig ha läst mig till att de kan ge ett visst skydd samt att de ger "slip" till produkten. En del skriver ju att de ska vara bra för torr hud vilket jag tycker när jag använde det förut var precis tvärtom! Varken min hud eller hår verkar gilla silikoner. Åtminstone inte i stora mängder.
    Apropå frizz så tror jag mycket på att det är för att håret är för torrt. Problemet är att hitta ett sätt att återfukta det utan att hälla en kanna med olja över huvudet.;-)
    jag har försökt att läsa mig till hur man kan kapsla in fukten i håret genom att lägga på en kräm eller olja när håret är nästan torrt. Jag har inte riktigt hittat den bästa kombinationen än. Ibland har jag lyckats kapsla in så mycket fukt att håret inte torkar på två dagar, men det är ju inte heller så bra. Jag tycker Shea Moistures shampo och balsam som jag använder minskar frizzet, vilket tillverkaren också säger att de ska göra. De säger att det är Neem oljan som gör det. jag har ännu ite testat ren Neem olja. det andra som hjälper har ju varit BB creamen från Lernberger Stafsinger. Jag tror precis som Annika ( One Potion) att mitt hår gillar behentrimonium methosulfate.
    Pust! Det här blev långt! :-)
    Funkade förresten BB creamen från Lernberger Stafsinger för dig? En annan fråga också, har du hittat en bra kombination av shmapo och balsam so du gillar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderar på om hårmousse vore något, om det funkar utan att man fönar, för att ge lite stadga

      Radera
  2. Jodå bb creamen fungerade bra 😊 Varierar med vilka schampon jag använder, två favoriter är jmo evening primerose och desert essence äppelschampo! Varit slarvig med balsam senaste, men fick precis hem nyr rosbalsam! Testat den tidigare via provppåsar tillsammans med tillhörande schampo.

    Nackdelen med att håret blir mjukt av schampo och balsam är att jag fortfarande måste tämja småhår med något. Varierar mellan jmo shine on, jmo vanilla tangerine texturizer och bb creamen för det mesta.

    SvaraRadera
  3. Jag har en hårspray hemma som innehåller en av de farliga silikonerna. Jag använder den nån gång då och då om jag vill ha en quick fix, men långsiktigt blir mitt hår inte snyggt av silikoner (och inte hälsan eller miljön heller, verkar det som).

    SvaraRadera
  4. Den enda mousse som jag testat som jag gillat och jag tycker funkar utan att föna är en från Shea Moisture. Jag använder aldrig hårtork så vet inte hur någon funkar med. Den från Shea moisture ger ganska lite stadga men är återfuktande. Öste den från Afroshop i Sverige.

    SvaraRadera